
About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive,
before the start of online publication in 1996. To preserve these articles
as they originally appeared, The Times does not alter, edit or update
them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or
other problems. Please send reports of such problems to
archive_feedback@nytimes.com.

ARCHIVES |  1991

Robert Maxwell, 68: From Refugee to the Ruthless Builder of a
Publishing Empire
By CRAIG R. WHITNEY NOV. 6, 1991

https://www.nytimes.com/
http://timesmachine.nytimes.com/browser
https://www.nytimes.com/by/craig-r-whitney
javascript:;
javascript:;
javascript:;
javascript:;
javascript:;
mailto:archive_feedback@nytimes.com


November 6, 1991, Page 00023 Buy Reprints
The New York Times Archives

VIEW PAGE IN TIMESMACHINE

https://timesmachine.nytimes.com/timesmachine/1991/11/06/859391.html


Robert Maxwell, who died today after going overboard from his yacht off the
Canary Islands, fled the collapse of Czechoslovakia in 1939 to become one
of the most powerful publishers in Britain and the world, presiding over a
multibillion-dollar empire he assembled with brass and bravura over 40
years.

An avowed socialist whose newspapers here supported the Labor Party, the
68-year-old publisher ran his businesses with legendary ruthlessness and
attention to earnings, paring by the hundreds the staffs of the companies he
acquired and instantly dismissing editors of his newspapers when they
disagreed with him.

As a global businessman with interests in scores of countries, he borrowed
money on a heroic scale, but kept his bankers, executives and staffs toeing
the line by the power of his physical presence and his insistence on having
his way.

Despite his physical size -- he was about 6 feet tall and weighed about 290
pounds -- Mr. Maxwell was compulsively active. With his beetling black
eyebrows and his booming baritone, he had a talent for self-dramatization
and knew how to skirt the edge of scandal. Even after taking large parts of
his empire public this year, he kept his own financial affairs well hidden in a
multinational web of holding companies, the most closely guarded of them a
private family trust in Liechtenstein.

Once described by British Government fraud investigators as unsuited to
run a public company, he lost his seat on the board of his first company,
Pergamon Press, but eventually won it back. "I have never worried about
what the Establishment believes about me or doesn't," he said a few years
ago. "I don't give a damn." 5 Family Members Die in Auschwitz

This complex figure who sought and cultivated political and government
connections in the Soviet Union, Eastern Europe and Israel as well as in the
United States, was born on June 10, 1923, into a Hasidic family called Hoch
in the Ruthenian village of Slatinske Doly, then part of Czechoslovakia and
now in the Soviet Union, and was given the name Ludvik. He was selling
trinkets on the streets of Bratislava in March 1939 when Hitler's allies in
Hungary occupied his homeland as the Nazis marched into western
Czechoslovakia.

His mother and four other members of his immediate family died in the
Auschwitz concentration camp, and his father is believed to have been shot
either there or during transport to the camp. Only two of Mr. Maxwell's
sisters survived it.

Though Mr. Maxwell never made much of his religion, he was an outspoken
supporter of Israel all his life. He escaped the Holocaust by making his way
to France and joining a group of Czechoslovak volunteers in the French
Foreign Legion in March 1940.

After the French defeat that year, he escaped again, being evacuated with
other Czechoslovak troops to Britain. He later claimed he learned English in
only six weeks. Soon after his arrival he joined the British Army as a
volunteer and earned a battlefield commission as lieutenant. His talent for
languages then led him into intelligence work.

It was on such an assignment to Paris, just after its liberation in July of 1944,
that he met the woman who would become his wife, a French Huguenot
named Elisabeth Meynard. Proposing to her in December, he promised that
he would win a Military Cross, re-create a family, make a fortune, and
become Prime Minister of England. "And I shall make you happy until the
end of my days," he said.



The first promise, at least, he kept in 1945, winning the Military Cross for
"heroism in the face of enemy action" at the Dutch-German border. When
the war ended, he was discharged as captain, a title he insisted on using in
civilian life for 20 years afterward. He also acquired his name, Ian Robert
Maxwell, at the suggestion of a Scottish officer friend. Company Is Lost In a
Scandal

For the next two years he served in occupied Germany with the British
Foreign Office as head of the press section in war-ravaged Berlin. There he
would make business contacts that led to the purchase of his first company,
a publisher of scientific journals and textbooks that he bought from its
German and British owners and renamed Pergamon Press.

With a bank loan and money borrowed from his wife's family and from
relatives in America, Mr. Maxwell built it into a thriving company by 1964,
when he took a step toward fulfilling his political ambitions by winning a seat
as a Labor Party Member of Parliament for the rural constituency of
Buckingham, north of London.

His political and business fortunes took a turn for the worse in 1969, when
he lost Pergamon in a financial scandal after trying to sell it to Saul P.
Steinberg, the New York financier. Mr. Steinberg contended that Mr.
Maxwell had misled him about the company's worth, and pulled out of the
deal.

The principal shareholders then angrily ousted Mr. Maxwell from
Pergamon's board. The next year, Labor lost the elections to the
Conservatives, and, embroiled in the scandal, Mr. Maxwell lost his seat.

A protracted British Government investigation concluded in mid-1971 "that,
notwithstanding Mr. Maxwell's acknowledged abilities and energy, he is not
in our opinion a person who can be relied on to exercise proper stewardship
of a publicly quoted company."

"Not true," Mr. Maxwell responded with fury. Ultimately he recovered, going
heavily into debt to buy back Pergamon privately in 1974 after reaching an
out-of-court financial settlement with Mr. Steinberg and his investment
partners. He sold the company again to a Dutch publisher, Elseviers, last
March for $:440 million ($770 million).

He would never again run for public office, but as a newspaper publisher ---
one of the few, in the past decade, to back the Labor Party instead of the
Conservatives -- he exercised another kind of political influence. He also
helped revolutionize the newspaper business in Britain, ruthlessly
eliminating the ancient practices of overstaffing and the overlapping
jurisdictions that had given Fleet Street unions a stranglehold over
management and allowing Conservative publishing rivals like Rupert
Murdoch to follow his example. Newspaper Payrolls Are Slashed

When Mr. Maxwell bought the British Printing and Communication
Corporation in London in 1980, it was nearly bankrupt. He told the unions
that the only way to save any jobs at all was to cut the payroll from 13,000
to 7,000 workers. Later, as Maxwell Communications Corporation, the
company came to be regarded as a model of efficiency.

So, too, was Mirror Group Newspapers, which Mr. Maxwell acquired as a



privately owned company in 1984. There he found typesetters earning more
than assistant editors and many people working four-hour days and four-day
weeks. His arrival as chairman came at 3 A.M. the morning after the sale.

Told that the entire staff of The Daily Mail and The Sunday Record in
Glasgow was holding a meeting to decide whether to work for him, Mr.
Maxwell replied, "If they don't return to work I will close down their papers
and they won't open again."

"Forward with Britain," the Mirror proclaimed under his leadership, and it and
its sister papers in Scotland increased their circulation from three million to
nearly four million last year, though it fell this year by about 300,000. Mr.
Maxwell sold 49 percent of Mirror Group Newspapers to the public this year
for $:245.5 million ($421.8 million), more than twice what he had originally
paid for them.

His editors would soon learn that having him as publisher was an entirely
new experience. "When I fire someone it is like a thunderclap," he told
Sebastian Faulks of The Independent, not one of the newspapers he owns,
last year. "My primary duty is to hire and fire editors. I treat them like a field
marshal."

Magnus Linklater, one editor who worked for him, said, "Balance is not
something usually associated with Robert Maxwell." He had a habit, Mr.
Linklater said, "of suddenly appearing out of the blue, and woe betide the
person who is not at his desk and doing what he's expecting them to be
doing."

Mr. Linklater was hired to run a new afternoon tabloid, The London Daily
News, that Mr. Maxwell launched in 1987. Asked at the time by a reporter
from another newspaper whether he would dismiss Mr. Linklater if he wrote
editorials supporting the Conservative Prime Minister, Margaret Thatcher,
instead of Labor's leader, Neil Kinnock, Mr. Maxwell paused briefly and then
answered:

"He would have my permission to do so. I would have him certified. But he
would certainly be able to do it."

Mr. Linklater survived, but the newspaper did not, and the flop cost Mr.
Maxwell the equivalent of $50 million. Later, he said, "I made certain that
never again would I launch a paper and leave it in the hands of the
professionals." A Weekly Paper For All of Europe

The publisher, who at the end claimed to be able to speak 11 languages,
launched a European-wide English-language color weekly newspaper, The
European, in May of last year. Visiting its offices one weekend and finding
that he had no office in the newsroom, he took the nameplate off the door of
the one used by its first editor, Ian Watson, and took over that room on the
spot.

Last winter, he replaced Mr. Watson as editor, easing him upstairs to the
board of directors. The weekly has reportedly lost money since its inception,
and Mr. Maxwell kept it as part of his private business operations.

In recent years, he turned his business eye toward the United States,
acquiring the publishing house of Macmillan in 1989 for $2.6 billion and
Official Airline Guides for $750 million. The acquisitions came at a price of a
heavy debt load that later forced him to sell Pergamon and part of the Mirror



Group, but Mr. Maxwell's real interest soon became The Daily News in New
York City, which he acquired from the Tribune Company of Chicago last
spring, ending a long and costly strike from which the tabloid has not yet
recovered.

Mr. Maxwell always insisted that The Daily News was "in danger of
becoming profitable" by early next year, and promised to spend most of his
time running it. At first, he did, parking the yacht that took him on his last
voyage, the Lady Ghislaine, named after a daughter, in the East River off
30th Street and holding court. Hailed at first for saving two-thirds of the
paper's jobs, he was made an honorary Grand Marshal at the Salute to
Israel Parade on Fifth Avenue. But later he seemed to fade from public view
and to spend more of his time in London.

To the members of the sedate British Establishment he said he despised,
Mr. Maxwell was regarded as an upstart outsider, the piratical financier the
satirical press weekly Private Eye called "Captain Bob." An American
author, Seymour M. Hersh, contended in a recent book, "The Samson
Option," that he had close ties with Israel's top leadership, and that Nicholas
Davies, the foreign editor of The Daily Mirror, was buying and selling arms
in partnership with an Israeli intelligence operative.

Mr. Davies denied the charge last month, but later, confronted with evidence
that he had met an arms dealer in Ohio despite his denials, he
acknowledged that he had not told the truth about the trip and The Mirror
dismissed him. But Mr. Maxwell maintained his lawsuit against Mr. Hersh,
who has filed a countersuit. New Interests In Eastern Europe

Mr. Maxwell's critics have often made fun of the fawning biographies he
published of Eastern European Communist leaders like Erich Honecker of
East Germany, Nicolae Ceausescu of Romania and Todor Zhivkov of
Bulgaria.

After they fell, he pirouetted neatly around and acquired interests in newly
democratic newspapers in Hungary and Eastern Germany, and last year
formed a $250 million fund to invest in joint ventures in the region. Prime
Minister John Major, paying tribute to him today, said he had offered useful
advice at the time of the failed coup in Moscow last August.

Mr. Maxwell never took a car when a helicopter would do, and roared in and
out of his London headquarters --called, naturally, Maxwell House -- by
helicopter every day from the Headington Hill Hall estate he rented from the
city authorities in Oxford.

An ardent soccer fan, he owned clubs in both Britain and Israel at various
times, but controversy attended his every attempt to buy another one. Last
year, he was said to be growing disillusioned with the sport in Britain, saying
it "could not be in a sorrier state," and put his interests in four clubs on the
market.

Mr. Maxwell is survived by his wife, three sons and four daughters. Two of
the sons, Ian Robert Charles Maxwell, 35, and Kevin Francis Herbert
Maxwell, 32, are directors of the publishing company. Another daughter
died of leukemia in infancy, and another son, the eldest, died in 1968, seven
years after an automobile accident.

Correction: November 8, 1991 



NEWS

OPINION

ARTS

LIVING

LISTINGS & MORE

SUBSCRIBE

© 2019 The New York Times Company Privacy Terms of Service

Site Map Help Site Feedback

The obituary of Robert Maxwell on Wednesday misidentified the afternoon
newspaper he began in 1987. It was The London Evening News, not The
London Daily News.

A version of this biography; obituary appears in print on November 6, 1991, on Page D00023 of the National
edition with the headline: Robert Maxwell, 68: From Refugee to the Ruthless Builder of a Publishing Empire. 
Order Reprints |  Today's Paper | Subscribe

http://www.nytreprints.com/
http://www.nytimes.com/pages/todayspaper/index.html
http://www.nytimes.com/subscriptions/Multiproduct/lp839RF.html?campaignId=48JQY
https://www.nytimes.com/
https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice
https://www.nytimes.com
http://query.nytimes.com/search/sitesearch/#/
mailto:accessibility@nytimes.com
https://www.nytimes.com/privacy
https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014893428-Terms-of-service
http://spiderbites.nytimes.com
https://help.nytimes.com/hc/en-us
https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115015385887-Contact-us

	The New York Times
	ARCHIVES | 1991

	Robert Maxwell, 68: From Refugee to the Ruthless Builder of a Publishing Empire
	VIEW PAGE IN TIMESMACHINE
	What's Next
	SITE INDEX THE NEW YORK TIMES
	Site Index Navigation
	NEWS
	OPINION
	ARTS
	LIVING
	LISTINGS & MORE
	SUBSCRIBE

	Site Information Navigation
	Site Information Navigation


